همه چیز درباره شمع خودرو

انواع شمع خودرو

بر اساس موارد زیر می توان شمعها را طبقه بندی کرد:

1. انواع شمع خودرو بر اساس مواد مورد استفاده در ساخت آنها:

در زیر انواع شمع خودرو بر اساس مواد به کار رفته در ساخت آنها آمده است:

  1. شمع های مس-نیکل
  2. شمع های پلاتینیوم
  3. شمع های ایریدیوم
  4. شمع های دوبل پلاتینیوم
  5. شمع های دوبل ایریدیوم
  6. شمع های نقره

1. شمع های مس-نیکل :

معروف ترین شمع های موجود در بازار شمع های مسی هستند. روکش نیکل در این شمع ها به عنوان الکترود استفاده می شود ، اما هسته آن الکترود با مس نصب شده است. در حالی که مس هدایت الکتریکی بسیار بالا و جرقه کافی حتی در شرایط نامطلوب توربو شارژرها را ارائه می دهد ، در شرایط دمای بالا مشکل ذوب شدن دارد. بنابراین همراه با پوشش نیکل استفاده می شود. اکثر تولیدکنندگان خودرو با عملکرد بالا از این شمع بخاطر کارایی آن استفاده می کنند.

2. شمع های پلاتینیوم :

همانطور که از نامش مشخص است ، این شمع از پلاتین در ساخت خود استفاده می کند. الکترود مرکزی از پلاتین تشکیل شده است. پلاتین یک فلز گرانبها است. این باعث می شود این شمع ها بسیار گران باشند. لازم به ذکر است که پلاتین سخت تر از نیکل است. این باعث افزایش دوام کلی شمع می شود. در شمع های دیگر ، هنگامی که الکترود مرکزی با گذشت زمان دچار فرسودگی می شود ، فاصله بین الکترودها افزایش می یابد. اما در این شمع ها ، الکترود مرکزی متشکل از پلاتین چنین مشکلی ندارد. این شمع ها در برابر تجمع کربن مقاومت بیشتری دارند.

3. شمع ایریدیوم :

در صورت نیاز به خروجی قدرت بالا از موتور ، از شمع های ایریدیوم استفاده می شود. آنها یک جرقه بسیار کارآمد ارائه می دهند ، بنابراین احتراق کامل و متعاقباً عملکرد روان موتور را تضمین می کنند. عمر این شمع ها در مقایسه با شمع های مسی بیشتر است. تنها عیب این شمع ها قیمت بسیار بالای آنها است.

4. شمع دوبل پلاتینیوم :

آنها مانند شمع های پلاتین هستند. تنها تفاوت این است که هر دو الکترود خود را از پلاتین تشکیل می دهند ، یعنی الکترودهای زمینی و همچنین الکترود مرکزی ، هر دو از پلاتین تشکیل شده اند.

5. شمع دوبل ایریدیوم :

آنها مانند شمع های ایریدیوم هستند. تنها تفاوت این است که هر دو الکترود خود را از پلاتین تشکیل می دهند ، یعنی الکترودهای زمینی و همچنین الکترود مرکزی ، هر دو از ایریدیوم تشکیل شده اند.

6. شمع های نقره :

همانطور که از نام آن مشخص است ، این شمع ها از نقره ساخته شده اند. آنها عملکرد بالا و همچنین هدایت حرارتی عالی را ارائه می دهند. آنها به طور کلی در اتومبیل های قدیمی و موتورهای موتور سیکلت اروپایی با کارایی بالا استفاده می شدند . تنها عیب آنها طول عمر کوتاه و دوام پایین است.

2. انواع شمع خودرو بر اساس دمای کارکرد:

علاوه بر گازهای خروجی و دیواره های سیلندر موتور ، شمع ها نیز در دفع گرمای تولید شده در چرخه احتراق کمک می کنند. بنابراین ، بر اساس میزان دفع گرما و دمای کار ، شمع ها طبقه بندی دیگری دارند. آنها می توانند دو نوع باشند:

الف) شمع های گرم

آنها در محدوده دمای بالا عمل می کنند. دلیل این نام این است که به دلیل مساحت سرامیکی کمتر گرمای کمتری را از بین می برند. این امر الکترودها و نوک را داغ نگه می دارد و بنابراین ، هرگونه رسوب کربن سوزانده می شود و برای مدت طولانی باقی نمی ماند.

ب) شمع های سرد

موتورهای با کارایی بالا به طور پیش فرض در دمای بالا کار می کنند. بنابراین ، اگر از شمع های گرم در آنها استفاده کنیم ، می توانند باعث احتراق پیش از موعد سوخت شوند ، یعنی مخلوط سوخت و هوا حتی قبل از تولید جرقه مشتعل می شود. این به خاطر ذرات درخشان کربن است که توسط شمع های داغ سوخته می شوند.

بنابراین ما به یک شمع احتیاج داریم که مقدار خوبی از گرما را از بین می برد و در محدوده دمای پایین کار می کند. این شمع ها دارای سرامیک بزرگتری هستند و در نتیجه گرمای بیشتری از بین می رود. اما عیب آن این است که گهگاه رسوب کربن روی الکترودها وجود دارد. بنابراین برای عملکرد بهینه موتور ، باید از نوع درست شمع استفاده کرد.

3. انواع شمع خودرو بر اساس تعداد الکترود منفی:

تعداد الکترودهای منفی که متصل به پایه هستند و اطراف الکترود منفی قرار می‌گیرند می‌تواند متفاوت باشد و از یک تا ۴ متغیر است. شمع‌هایی با تعداد الکترود منفی بیشتر از یک را چند الکترودی می‌نامند  که بر اساس تعداد الکترودها دو، سه و چهار زمانه خطاب می‌شوند. طول عمر شمع‌های چند الکترودی نسبت به تک الکترودی‌ها بیشتر است، زیرا تعدد قطب‌های منفی باعث تاخیر در خوردگی آن‌ها می‌شود.

در اصطلاح عامیانه به الکترود منفی پلاتین نیز گفته می شود و به شمعهای یک، دو، سه و چهار الکترود منفی به ترتیب تک پلاتین، دو پلاتین، سه پلاتین و چهار پلاتین می گویند.

4. انواع شمع خودرو بر اساس شکل الکترود مثبت:

شمع‌ها از نظر ساختار الکترود مثبت به دو دسته‌ سوزنی و معمولی تقسیم می‌شوند. در شمع‌های سوزنی نوک الکترود مثبت به شکل سوزن است و شمع‌های معمولی الکترود مثبت با سر گرد دارند.

1.شمع های معمولی

شمع های معمولی و رایج در بازار از آلیاژ نیکل ساخته شده که تحمل حرارتی معادل ۴۰۰ درجه دارند و به همین دلیل نهایت عمر آن ها ۳۰،۰۰۰ کیلومتر است و بخاطر تخت بودن الکترود مثبت آن ها جرقه کاملا منظم نیست و همین نکته باعث بالا رفتن مصرف سوخت و خام سوزی می شود.

شمع موتور نیکلی مقاومت گرمایی کمتری نسبت به انواع دیگر دارد و در نتیجه طول عمر آن نیز کوتاه تر است. در شمع های نیکلی الکترود مثبت به شکل تخت است. شمع های نیکلی مصرف سوخت بالاتری دارند اما در عین حال از قیمت پایین ترین هم برخوردارند. به طور معمول توصیه می شود که شمع های نیکلی هر 20 هزار کیلومتر تعویض شوند.

2.شمع های سوزنی

الکترود مثبت این شمع ها به شکل سوزن  نوک تیز است و این خاصیت باعث می شود که جرقه حاصله از شمع بسیار دقیق، در راستای سیلندر و خیلی قوی تر از یک شمع معمولی باشد.

زمانی که جرقه قوی تر باشد شعله حاصله از انفجار بزرگتر و در نتیجه بنزین داخل سیلندر بطور کامل سوخته، تمامی انرژی آن آزاد می شود.

در این مدل شمع اگر بخواهیم در مورد ساختار آن صحبت کنیم متوجه خواهیم شد که در این شمع ها الکترود مثبت آن به صورت یک سوزن خیاطی با نوک تیز می باشد و این ساختار باعث می شود تا دقت جرقه بسیار بالا رفته و آن را در راستای سیلندر قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *