همه چیز درباره شمع خودرو

شمع خودرو چیست؟

یکی از قطعات اصلی موتور هر خودرو، شمع های آن می باشد، که وظیفه جرقه زنی و به نوعی روشن نمودن خودرو را دارد.  شمع خودرو یک قطعه مهم در موتور خودروهای سوختی محسوب می گردد و بدون کارکرد صحیح شمع ها، خودرو ها قادر به حرکت نخواهند بود.

شمع خودرو قطعه ای متشکل از الکترود ، عایق چینی، واشرها و غیره می باشد، که در بالای محفظه احتراق و سیلندر خودرو قرار دارد و از یک طرف جریان ولتاژ بالای برق را گرفته و از طرف دیگر با ایجاد جرقه زنی در محظه احتراق باعث انفجار بخار فشرده شده بنزین می شود و در نتیجه باعث ایجاد نیروی لازم برای حرکت خودرو می گردد.

در حقیقت شمع های خودرو وظیفه انفجار در محفظه احتراق و حرکت دادن سیلندرها به سمت پایین را دارند. با پاشش سوخت توسط انژکتور به درون سیلندر و سپس فشرده شدن آن توسط پیستون، شمع جرقه ایجاد نموده و باعث انفجار در محظه احتراق می گردد.

 

اجزای شمع خودرو

گرچه شمع ها کوچک هستند اما هر شمع خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده که در تصویر زیر مشاهده می کنید:

 

1. پلاتین: این بخش در واقع یک زائده‌ی فلزی است که در انتهایی‌ترین قسمت پایه‌ی شمع قرار دارد که به آن الکترود منفی یا کناری نیز می‌گویند. جنس این زائده‌ی فلزی معمولا از آلیاژ نیکل و کروم است.

2. بدنه‌ی شمع: وظیفه‌ی این بخش، محکم نگه‌داشتن شمع روی سیلندر است.

3. پایه‌ی شمع: این پایه یک بخش رزوه‌ مانند است و روی سرسیلندر خودرو پیچ می‌شود.

4. الکترود مثبت: کار این الکترود، انتقال الکتریسیته از ترمینال تا محفظه‌ی احتراق است. این الکترود باید در برابر حرارت مقاوم باشد. برای همین آن را از آلیاژهایی مانند فولاد و نیکل می‌سازند. الکترود مثبت وسط عایق چینی قرار دارد و به آن الکترود مرکزی نیز می‌گویند.

5. عایق چینی: در واقع همان قسمت بالای شمع است که رنگ سفیدی دارد. جنس این قسمت معمولا از سرامیک مصنوعی یا اکسید آلومینیوم است. روی عایق چینی یک لایه‌ لعاب شیشه‌ای می‌کشند تا عایق چینی آلودگی را جذب نکند. این بخش، هم یک عایق الکتریکی بسیار قوی بوده و هم مقاوت آن در برابر حرارت بسیار زیاد است.

6. گپ: به فاصله‌ی بسیار کوچکی که بین الکترود مثبت و الکترود منفی وجود دارد، گپ می‌گویند.

7. ترمینال شمع: بالاترین قسمت شمع، یک رسانای قوی الکتریسیته است که در برابر زنگ‌ زدن مقاومت بالایی دارد. این بخش را به فیش وایر متصل می‌کنند.

اما در داخل شمع هم ساختار مهندسی شده ای قرار دارد. در تصویر زیر می توانید داخل شمع ماشین را مشاهده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *